Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania obchodzony jest od 2007 roku. W tym dniu dużo mówi się o zdrowym jedzeniu, dobrych nawykach żywieniowych i regularnym spożywaniu posiłków.

My jednak chcielibyśmy zwrócić uwagę na nieco inny temat, a mianowicie zdrowe i mądre zakupy.

zywnosc1

Prawidłowe żywienie ma kluczowe znaczenie dla zdrowia. Szczególnie w okresie zagrożenia zakażenia infekcją wirusową powinniśmy dbać o kondycję naszego organizmu. Kiedy wybuchła epidemia COVID-19 w wielu krajach zaobserwowano dokonywanie nadmiernych zakupów produktów spożywczych. W przypadku nieprawidłowego ich przechowywania lub nieumiejętnego planowania posiłków zjawisko to może przyczyniać się do marnowania dużych ilości żywności.

Zatem jak nie marnować jedzenia? Przedstawiamy kilka zasad ułatwiających planowanie zakupów spożywczych i posiłków:

1. Planowanie.

W pierwszej kolejności zaplanujmy posiłki na kilka dni, wtedy będziemy wiedzieć co mamy w domu, a co należy kupić. W tym celu przejrzyj lodówkę i zapasy w szafkach. Poza tym codzienne zastanawianie się "co jutro ugotować na obiad" będziemy mieć z głowy.

2. Spiżarnia, czyli niezbędne produkty.

Warto mieć w domu produkty żywnościowe o długim terminie przydatności do spożycia, takie jak kasze, makarony, ryż, produkty sypkie i konserwowane.

3. Segreguj produkty według daty przydatności do spożycia.

Układaj zakupione produkty tak, żeby na wierzchu były starsze - kupione wcześniej, z krótszą datą przydatności do spożycia. Przechowuj w warunkach zgodnych z zaleceniami producenta.

4. Porcjowanie żywności.

Staraj się dzielić żywność na porcje w taki sposób, by każdą z nich zużyć za jednym razem. Dzięki temu część porcji można zamrozić i wykorzystać później.

5. Resztki żywności.

Każdemu, nawet najlepszemu kucharzowi zdarza się mieć w kuchni niewykorzystane jedzenie. Czy można zrobić coś z niczego? Można, np.: z czerstwego pieczywa przygotować grzanki lub tosty, z ziemniaków, które zostały z obiadu (bo akurat za dużo ich ugotowaliśmy) można zrobić kopytka albo zapiekanki. Niewykorzystany ryż, makaron, czy kasza to świetna podstawa do sałatki. Co z ugotowanym mięsem drobiowym? Będzie świetnym dodatkiem do farszów i pasztetów.

Jeżeli nie mamy pomysłu jak wykorzystać nasze produkty, które gdzieś zalegają w lodówce, czy w szafce, poszukajmy przepisów w internecie, czy książce kucharskiej. Dla chcącego nic trudnego!

6. Podziel się.

W wielu miastach w Polsce powstały miejsca zwane "jadłodzielnią". To po prostu lodówka lub szafka postawiona w miejscu ogólnie dostępnym, gdzie ludzie mogą zostawiać żywność, którą mają w nadmierze. A także częstować się tym, co pozostawili inni. Jeżeli nie mamy takiej możliwości to rozejrzyjmy się, może jest w naszym otoczeniu osoba, z którą możemy podzielić się jedzeniem.

Na koniec warto dodać:

 zywnosc2

RKS